top of page
-
Wat is VoIP telefonie?VoIP, oftewel Voice over Internet Protocol, is de term waarmee de transportatie van spraak over het IP-netwerk wordt aangeduid. Voorheen werd er in de telefoniewereld over het algemeen gebruik gemaakt van een analoge (PTSN) of een digitale (ISDN) telefoonlijn. Door de nieuwe ontwikkelingen van VoIP worden zowel spraak als andere digitale informatie via dezelfde infrastructuur verzonden. Andere termen voor VoIP zijn ook wel Internet bellen, Hosted VoIP, bellen via de Cloud of SIP (bellen).
-
Wat heb ik nodig voor VoIP telefonie?Het enige dat u nodig heeft is een smartphone, pc, laptop en/of een vast bureautoestel. Voor de vaste toestellen maken wij gebruik van de merken Yealink en Gigaset. Daarnaast heeft u voor de pc, laptop en vaste toestellen een goede internetverbinding nodig. Deze kan Invamo ook leveren.
-
Hoe werkt VoIP bellen precies?VoIP bellen werkt in het dagelijkse gebruik niet anders dan traditionele oplossingen. Echter is VoIP een nieuwer ontwikkeld protocol waarbij de technische achtergrond totaal anders opgebouwd is dan we vanuit het verleden gewend zijn. Voor eindgebruikers zit er geen bijzonder verschil in, behalve dat je nu ook een pc, laptop of smartphone kan gebruiken in plaats van een gewoon bureautoestel.
-
Wat is het verschil tussen VoIP en ISDN?Zoals beschreven bij "hoe werkt VoIP bellen precies?", dienen bepaalde functies bij VoIP telefonie op een andere manier te worden uitgevoerd. Een voorbeeld daarvan, is het even niet bereikbaar willen zijn. Behalve de kleine verschillen in uitvoering, kun je met VoIP van Invamo locatie- en netwerkonafhankelijk werken. ISDN is een verouderde techniek, waarbij dit allemaal niet mogelijk is en zal in september 2019 dan ook ophouden met bestaan. Gebruikt u nog ISDN? Neem dan snel contact op.
-
Wat zijn de voordelen van bellen via een VoIP-telefooncentrale?Een groot voordeel van een VoIP telefooncentrale is dat medewerkers op ieder gewenst moment, op iedere gewenste plaats met verschillende apparaten kunnen bellen vanuit het zakelijke vaste nummer. Dit zorgt voor een professionele indruk tegenover klanten. Daarnaast beschikt VoIP over een groot scala aan functionaliteiten. Zo kan er binnen één oogopslag worden gezien wie er aan het bellen is en wie er beschikbaar is. Daarnaast kunnen lopende gesprekken worden gevolgd, wallboards worden ingericht, routeringen worden ingesteld, kan de volledige communicatiegeschiedenis worden teruggezocht en zo verder. Er zijn teveel mogelijkheden om op te noemen, en kunnen specifiek naar wens worden ingezet. Buiten de uitgebreide functionaliteiten binnen het pakket, kan de software gekoppeld worden aan andere softwarepakketten, zoals CRM/ERP-pakketten. Dit zorgt voor veel efficiëntie en productiviteit op de werkvloer. Buiten de bovengenoemde voordelen, kunnen de kosten ook nog eens lager uitvallen.
-
Kan ik met mijn mobiele telefoon ook met een vast nummer bellen?Het is zeker mogelijk om via een mobiele telefoon met een vast nummer te bellen. De gesprekken die u normaal gesproken via uw bureautoestel voert komen gewoon op uw mobiel binnen. Om te kunnen uitbellen met het vaste heeft u een speciale smartphone-app en een smartphone nodig. Het is heel eenvoudig in gebruik en uiteraard kan Invamo hierbij helpen als dit wenselijk is.
-
Kan ik ook VoIP bellen met een pc of laptop?VoIP kan worden gebruikt door middel van verschillende apparaten. Zo kan de telefooncentrale worden ingezet op een mobiele telefoon, bureautelefoon, maar ook op een pc of laptop. Ieder apparaat heeft zijn eigen voordelen. Welk apparaat het beste kan worden gebruikt, is sterk afhankelijk van de werkomstandigheden. Is iemand veel onderweg, dan zal de mobiele telefoon voor een groot deel fungeren als telefooncentrale. Maakt iemand gebruik van flexwerkplekken, dan is de softphone op de laptop ideaal. Invamo maakt gebruik van een licentiemodel per gebruiker. In dergelijke gevallen zijn medewerkers vrij in hun keuze voor welk apparaat ze kiezen. Er kunnen zoveel apparaten naast elkaar worden gebruikt als gewenst.
-
Kan ik mijn huidige telefoonnummer behouden bij een overstap naar VoIP telefonie?Het behouden van uw huidige telefoonnummer(s) is geen enkel probleem. Invamo kan elk nummer overnemen na afloop van de contractuele verplichtingen bij de oude provider. Een nieuw nummer of een reeks nummers kunnen wij ook leveren, zelfs voor uw buitenlandse vestiging.
-
Wat zijn de kosten van VoIP bellen?De totale kosten van VoIP bellen zijn in veel gevallen lager ten opzichte van traditionele ISDN oplossingen. Ze kunnen soms wel tot 50% lager uitvallen. Het is heel simpel: u heeft eenmalige implementatiekosten en betaalt een vast bedrag per maand. Daarnaast zijn er variabele kosten voor het bellen. Invamo biedt ook de mogelijkheid om het belverkeer in Nederland en/of Europa af te kopen.
-
Aan welke eisen zijn VoIP-toestellen verbonden?Het is belangrijk dat het telefoontoestel gecertificeerd is op het platform waarmee men belt. Invamo maakt daarom alleen gebruik van de merken Yealink en Gigaset.
-
Welke softwarepakketten kunnen met de Invamo VoIP systemen geïntegreerd worden?De VoIP systemen die Invamo aanbiedt hebben een open API. Dat wil zeggen dat andere softwarepakketten ermee kunnen en mogen koppelen. Voor veel bekende pakketten zoals Afas, Salesforce, Dynamics en vele andere bestaan deze koppelingen al. Indien de koppeling nog gemaakt moet worden, kan Invamo dit voor u faciliteren.
bottom of page