Internet of Things brengt veel slimme oplossingen met zich mee. Smart home, smart clothing, smart shoes en smart jacket; je kun het zo gek niet bedenken of de slimme versie ervan bestaat. De slimme oplossingen worden uitgevonden omdat het leven van mensen net wat makkelijker maakt, het gevaren wegneemt of omdat het simpelweg leuk is. Ook op de werkvloer zijn er steeds meer van die slimme oplossingen te vinden, de zogenaamde ‘smart office’ breidt steeds verder uit. Invamo vindt dit als innovatief bedrijf natuurlijk enorm interessant.
Smart Organised Communication
De meeste tijd van de werkende mens wordt geïnvesteerd in communiceren. Maar is het deze investering van tijd wel waard? Het antwoord op deze vraag is ‘ja!’ Goede communicatie is een vereiste op de werkvloer. Maar ook op de vraag of het allemaal niet wat meer ‘smart’ zou kunnen, moet het antwoord ‘ja!’ op worden gegeven. Hoe dan?
E-mail, telefoon, sms, chat en ga zo nog maar even door. Ieder werkend mens heeft te maken met veel verschillende soorten van communicatie. De platformen van Invamo bieden Smart Organised Communication. Eén platform, waaruit alle vormen van communicatie uit geïnitieerd kunnen worden. Eén platform, waarin alle vormen van communicatie kunnen worden teruggevonden. Met slimme API’s wordt zelfs de customer database ‘smart’. Zo is altijd alle informatie van klanten voorhanden.
Smart Reception
Na het maken van een afspraak wordt een QR-code verstuurd. Deze QR-code kan worden gebruikt om het kantoor binnen te komen. Vervolgens kan er op een iPad worden aangegeven dat je er bent en met wie je een afspraak hebt, waarna diegene hier per chat van op de hoogte wordt gebracht. Dat is hoe je tegenwoordig bezoekers kan ontvangen. Daarnaast kan er vanaf een afstand de deur en de slagboom worden geopend. De receptie zoals deze verdient dan ook de naam ‘smart’.
Smart Alarmering
Naast slimme kantooroplossingen heeft Invamo ook gedacht aan alarmeringssystemen. Wanneer er een alarm afgaat, moet dit signaal zo snel mogelijk worden doorgegeven aan de desb
etreffende persoon. Het afgaan van het alarm kan dan ook gekoppeld worden aan het telefoonsysteem. Deze toepassing kan gebruikt worden voor de brandweer, maar ook voor zorginstellingen. Ook hierbij helpt de ICT-innovatie het bedrijfsleven weer een stapje verder.
Barometer
Vodafone is wereldwijd een van de grootste providers van IoT simkaarten. Toen Vodafone in 2013 de eerste IoT Barometer uitbracht, stond het Internet of Things in de kinderschoenen en implementeerde maar 12% van de bedrijven IoT. In 2017 is dat meer dan verdubbeld naar 29%. Niet gek, gezien alle voordelen van IoT.
Kostendaling is een van grootste voordelen. De cijfers op een rij;
Ondernemingen die IoT succesvol toepassen, zien hun omzet gemiddeld stijgen met 19%.IoT wordt nu in álle sectoren toegepast. Grootste stijging in retail en transportsector.Kostendaling, meer productiviteit onder medewerkers en meer inzicht in het bedrijf zijn de grootste voordelen van IoT voor een onderneming.Van bedrijven met meer dan 50.000 connecties geeft 67% aan significant voordeel te hebben aan IoT.Van bedrijven met minder dan 100 connecties geeft 28% aan voordeel te hebben aan IoT.
Waarom ondernemers Internet of Things willen gebruiken:
55% van de ondernemers verwacht hun efficiency te verbeteren49% van de ondernemers verwacht hun omzet te verhogen49% van de ondernemers verwacht hun risico’s te verlagen49% van de ondernemers verwacht hun kosten te reduceren
Vooruitblik
De ontwikkelingen gaan snel en de wensen van het personeel gaan steeds verder. Theoretisch gezien kan ieder SIP-device worden gekoppeld aan de platformen van Invamo. Theoretisch gezien zou zelfs het koffiezetapparaat kunnen worden aangestuurd. Of het ooit zo ver zal komen, dat zal moeten blijken. Even dagdromen over welke innovatieve toepassingen er dan ontstaan is in ieder geval al leuk.
Comentarios